Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeff Heijneker - WaarBenJij.nu Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeff Heijneker - WaarBenJij.nu

Galibi

Door: Jeff

Blijf op de hoogte en volg Jeff

12 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Heeey allemaal!!

Na enige stilte weer een berichtje uit Suriname:)! Heb de afgelopen weken weer veel leuke dingen gedaan en goede vorderingen gemaakt op m’n stage! Waar zal ik eens beginnen?!

Twee weekenden terug heb ik een algemene leden vergadering van de basketbal bond bijgewoond, dit was erg nuttig en heb veel nieuwe contacten gemaakt. Één van de clubvoorzitters is een vooraanstaande man in Suriname en heeft veel verstand van zaken. Hij heeft een softwareprogramma genaamd “Clubmate” waarmee je de besturen van de clubs kunt linken aan het bestuur van de SBB en waarmee je contributies en ledenadministratie kunt beheren. Het lijkt me erg leuk en nuttig dit programma samen met hem te realiseren! Donderdag hebben we een evenement met de SBB waarbij de nieuwe wedstrijdklok wordt overgedragen. Deze is geschonken door staatsolie. Er komt een zangeres voor het volkslied, gastsprekers, pers en andere genodigde. Ook wordt de hele sporthal opgeknapt en de belijning wordt opnieuw geschilderd. We zijn nu allemaal druk bezig met de organisatie daarvan! (Eigenlijk zou dit evenement vorige week donderdag plaatsvinden maar de schilders voor de belijning kwamen pas op donderdag zelf wat natuurlijk veel te kort dag was om te drogen;) dus iedereen is weer afgebeld en bericht dat het verplaatst is naar aankomende donderdag haha)

Vorige weekend hebben we een feestweekend gehad! Vrijdag zijn we naar een reggaefeest geweest. Dit was echt supermooi en heel relaxt;) voor verdere impressies verwijs ik je naar de foto’s en het filmpje:D! Zaterdag naar de Starzz geweest waar een trancefeest werd gehouden:)!

En jaja mensen! Dit had ik nog niet verteld maar heb afgelopen maand een Salsacursus gedaan met een aantal meisjes uit de Gonggrijpstraat:P! Vorige week vrijdag moesten we “afdansen” en heb de test gehaald:D;)!

Vorige week stond voor mij een klein beetje in het teken van de Open Surinaamse Squash Kampioenschappen. Ik had me ingeschreven in de klasse A/B maar had geen idee hoe sterk het deelnemersveld zou zijn. Het ging voor mezelf redelijk goed maar kon toch wel merken dat ik het niet vaak genoeg speel omdat mijn tegenstanders gewoon slimmer spelen! Had nog wel bijna de kruisfinales gehaald! Moest een beslissingswedstrijd spelen tegen een meneer die evenveel punten had gehaald in de poule als ik. Maar helaas verloren na een spannende 3 setter! Het was in ieder geval erg leuk om mee te doen en weer leuke mensen ontmoet. Nog leuk om te vermelden is dat de verschillende sporten in Suriname ook door verschillende nationaliteiten worden beoefend! Basketbal wordt bijvoorbeeld voornamelijk gespeeld door creolen, squash door Chinezen/ Indische mensen en voetbal weer door iedereen gezamenlijk.

Afgelopen weekend ben ik met een hele groep naar Galibi geweest. Dit is een gebied aan de Noordoostkust van Suriname waar verscheidene soorten zeeschildpadden hun eieren komen leggen. Eerst zijn we per bus naar Albina gereden. Deze plaats ligt aan de Marowijnerivier welke de grens is tussen Suriname en Frans Guyana. Vanuit Albina vervoeren veel Surinamers goederen naar de overkant van de rivier om het daar te verkopen in Frans Gyana waar met Euro’s wordt betaald. Heel grappig om te zien hoe al die bootjes de rivier op en neer gaan. Vanuit Albina zijn we met een bootje naar Galibi gevaren. Eenmaal aangekomen waan je je even in de Caribbean:D! Mooie zandstranden en prachtige palmbomen! S’middags hebben we lekker gerelaxt op het strand en een bezoekje gebracht aan de plaatselijke dierentuin:P!
Rond een uur of 8 s’avonds zijn we de boot ingestapt om naar de legstranden te varen van de schildpadden. We hebben 4 Krapé schildpadden gezien:D! Echt enorme beesten die wel 1,5 meter lang waren en meer dan 250 kilo wegen. Vond het echt heel indrukwekkend en mooi om te zien hoe de schildpadden na het maken van het nest weer de zee in “schuiven”. Zondag hebben we nog lekker genoten in Galibi en het dorpje bezocht.

Deze week ben ik dus voornamelijk bezig met de organisatie van het evenement van donderdag. Vrijdag, zaterdag en zondag ga ik helpen als vrijwilliger bij de Special Olympics van Suriname. Vrijdag is er een officiële openingsceremonie met fakkelloop. Zaterdag zijn alle wedstrijden, s’avonds gaan we met de kindjes feesten in de discotheek Zsa Zsa Zsu en zondag zijn de finales + afsluitingsceremonie:)

Verder gaat het allemaal prima en vermaak ik me goed met de Surinaamse mensen en alle stagiaires!

Tot de volgende x maar weer:D!

  • 12 Maart 2008 - 07:47

    Fran:

    Broertje!!
    Klinkt weer goed allemaal; cultuur (lekkere reggeadames ;-)...)en natuur opsnuiven, stage lopen en af een toe een sportief evenementje, maar vooral CHILLEN!!
    Ga zo door!
    Liefs Fran
    PS lief aapje....

  • 12 Maart 2008 - 07:56

    Enzo:

    Jij bent zo!

  • 12 Maart 2008 - 07:56

    Bart J:

    Lekker Jeff,
    ouwe salsadanser..

  • 12 Maart 2008 - 09:40

    Maarten:

    tasty ouwe reuzeschildpad!
    klinkt lang niet gek..
    ik heb vandaag een vrije dag: paasvee in schagen.. :P
    wel tof zo'n evenement! ik heb er ook al een op mn cv ;)
    keep up the good work
    zsa zsa zsa laterr

  • 12 Maart 2008 - 13:16

    Yvon:

    Hai lieve Sjefke,

    Wauw wat ziet het er goed uit. Ik krijg direct weer heimwee! Was leuk hé Galibi??!! Wat is de naam van het zwijntje bij jullie geworden?
    Wel blijven Tum Tummen hoor in de Havana Louch en de Zsa Zsa Zsu! Dan ben ik er toch nog een beetje bij.
    Veel liefs aan iedereen

    kus yvon


  • 12 Maart 2008 - 15:52

    Roeli:

    Kikker! Wat een leuk verhaal en wat een foto's! En die filmpjes op je site had ik nog niet gezien, wat onwijs leuk, vooral die van het huis :) Ben ik toch weer even aan de Gonggrijp geweest :-) have fun daar, maak ze gek met je kikkersprongen ;) kus

  • 13 Maart 2008 - 16:45

    Hildegard:

    Hoi Jeff,wat een mooie verhalen en foto's heb je op je site.Heb alles even gelezen en bekeken :).Wat heb je toch allemaal al beleefd, en je bent nog geen eens op de helft van je stageperiode! Super.
    Heel veel plezier aankomend weekend met de Special Olympics.En blijf genieten!!!
    Nog een week :).

    Liefs Hildegard


  • 13 Maart 2008 - 20:11

    Els&Jan:

    Hoi Jeff!!
    Geweldig allemaal weer. Je maakt er een fantastische stage van. Wat fijn dat we allemaal mogen meegenieten van de filmpjes en de mooie foto's. Ook je verhaal er bij is om helemaal in de stemming te komen. We zijn er heel erg enthousiast over, dus wat moet het dan wel niet met jouw doen. Wat ook leuk was om je bij je pappie&mammie thuis te kunnen zien via de webcam. We hebben naast het gezellige gesprek ook lekker gelachen met elkaar.
    Jeff jongen, blijf zo doorgaan en we weten zeker dat over 25 jaar men in Paramaribo nog zal weten wie Jeff was.
    Liefs van hier en we kijken uit naar je volgende verslag met foto's en video.
    Els&Jan
    P.S.
    Toch nog te weinig geoefend met squashen?

  • 17 Maart 2008 - 08:55

    Stefan:

    Sneffie,
    Je verhaal ziet er weer mooi uit, nog steeds even mooi weer zeker! Esmeetje komt je ook volgende week opzoeken hoorde ik, lekker hoor! Ik had em uitslag van mijn ranking terug, waar ik mijn minor kan volgen.. Is het mijn 5e plaats Tsjechië geworden:S Kan je toch beter in Paramaribo chillen! Nja heel veel plezier nog man!!

    x Stefan

  • 20 Maart 2008 - 10:56

    Paul Groen:

    gaat wel lekker denk sheriff?

  • 24 Maart 2008 - 21:22

    Marja:

    hoi jeff, bedankt voor je lieve kaart,alles goed hier, zijn net een weekje naar egypte geweest, karlijn ook mee, geweldig, ze is lekker wezen duiken met claudine in de rode zee, verder was het erg relaxd.
    genieten jeff, mooie foto,s lijkt me een geweldig land, je moeder is in aantocht
    veel liefs marja, en heb je al een meisje op het oog, lijkt me moeilijk kiezen voor je

    dikke kus marja

  • 30 Maart 2008 - 11:24

    Hans:

    mooie verhaaltjes allemaal, ik wil dat ook!!

  • 01 April 2008 - 17:28

    Sergio:

    Klinkt weer allemaal lekker jeffie

    Hou je taai he jongen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Jeff

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 17156

Voorgaande reizen:

19 Januari 2008 - 19 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: