Brownsberg, Plantages & Marowijne expeditie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeff Heijneker - WaarBenJij.nu Brownsberg, Plantages & Marowijne expeditie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jeff Heijneker - WaarBenJij.nu

Brownsberg, Plantages & Marowijne expeditie

Door: Jeff

Blijf op de hoogte en volg Jeff

28 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Eeeeeeeeejoo!!

Dit keer een lang verhaal want ik heb weer superveel meegemaakt de afgelopen weken!!

Laten we maar weer beginnen met mijn stagevorderingen. Bij de Basketbalbond gaat alles naar wens en ben nu bezig met het schrijven van een communicatieplan. Het is nog steeds erg interessant om in Suriname te werken. Mijn creativiteit en doorzettingsvermogen worden zo nu en dan goed op de proef gesteld;) Omdat ik contactpersoon met de pers ben heb ik goede contacten met kranten, radio en televisiestations! Vorige week ben ik weer benaderd door een journalist van een andere krant of ze me mogen interviewen over mijn werkzaamheden bij de SBB. Dus deze week sta ik voor de “zoveelste keer” in de krant:D!

3 weken terug ben ik met een groep van 7 mensen naar Brownsberg geweest. Dit is een supermooi stuk jungle nabij het Brokopondomeer. We hadden zelf een grote jeep gehuurd waarmee we over de bauxietweg naar de Brownsberg zijn gereden. Aangekomen zijn we door de jungle gaan lopen naar de Irene waterval waarna we er ook onder “gedoucht” hebben;)!! Op de terugweg naar ons hangmattenkamp zijn we nog langs de Leo waterval geweest welke weer heel anders was maar ook erg mooi! Die nacht lekker in me hangmatje geslapen en de dag erop weer door de jungle gelopen naar de Witikreek. Dit stuk oerwoud was weer heel anders dan naar de watervallen met veel verschillende vegetatie en mooie dieren. Het was mijn eerste trip naar de echte jungle wat voor mij superleuk was.

Verder ben ik de week erop een weekendje met Esmee naar Hotel de Plantage geweest waar we heerlijk hebben gerelaxt. Het complex telt 8 huisjes rond een heel mooi zwembad en is midden in de natuur gelegen van district Commewijne. S’avonds heerlijk warm gedoucht (in mijn verblijf in de stad heb ik enkel koud water) en uit eten geweest! De dag erop de hele dag bij het zwembad gelegen en daarna terug gegaan naar Paramaribo. Die avond weer een mooi feestje gehad in de Bleu Bell Discotheek waar allemaal DJ’s uit Nederland kwamen draaien en een optreden was van THC!

De dag erna zijn we met Reefani (mijn huisbaas) naar de plantage geweest waar hij is opgegroeid. We zijn vanuit Alkmaar per boot naar plantage Alliance geweest waar zijn zus nog woont. Echt heel erg interessant om te zien hoe er op de plantage gewerkt wordt en hoe deze is ingedeeld. Het plantagesysteem is echt kenmerkend voor Suriname en als je dan een rondleiding krijgt van je eigen huisbaas die daar heeft gewoond is natuurlijk super! Ook zijn we per bootje door de mangrove richting de oceaan gevaren en het strand van Matapica bezocht waar weer hele andere dieren zich huisvesten dan diep in de jungle. Na een korte strandwandeling moesten we weer snel terug omdat het eb werd en we weer naar de Suriname rivier moesten varen. S’middags hebben we geluncht bij de zus van Fani wat echt heerlijk was en hebben verder rond gekeken op de plantage.

Door de weeks vermaken Christine en ik ons tegenwoordig met de straathonden voeren:-p! We hebben een bestuurbare auto gekocht waar we een voederbakje op hebben geplaatst waarmee we door de Gonggrijpstraat scheuren. De honden lopen er maar wat graag achteraan haha supermooi!

Bij mij om de hoek zit een kleermaker genaamd Frits fashion die tegen hele schappelijke prijzen kleding voor je op maat maakt! Ik had al heel lang het idee om een gaaf colbertje te laten maken. Ik heb zelf stoffen gekocht en deze aan Fritsie gegeven. Het resultaat kun je onderaan bij de foto’s zien. Zelf vind ik em heel gaaf!
Vorige week zaterdag was Reefani jarig! Hij houdt erg veel van Nederland dus hadden we een heuse Holland Party voor hem georganiseerd. De hele tuin was oranje versierd en ook de muren en schuttingen werden mee gespoten. We hebben allerlei Oudhollandse spelletjes gedaan waaronder spijkerpoepen, snoep- en koekhappen en zaklopen. Echt weer ff lekker terug in de tijd:D!! Als lunch hebben we broodjes kroket gehaald welke natuurlijk niet mogen ontbreken op een Hollands partijtje. Zijn cadeautje mocht ie door middel van quizvragen over de studenten in mijn huis goed te beantwoorden uit de tuin opgraven. S’avonds bij Zus & Zo gegeten waarna we 3 nieuwe huisgenootjes mochten ontvangen. Deze werden gelijk goed ontvangen op ons feestje:)!!

Zondagochtend nog half brak van het feestje zijn we om 6uur naar de vogeltjesmarkt geweest welke alleen op zondagochtend vroeg is. Op het onafhankelijkheidsplein zie je dan allemaal vogeltjes in kooitjes die tegen elkaar strijden. Het is de bedoeling dat het vogeltje een heel zuivere mooie toon zingt. Daarna ben ik samen met Luuc naar Fort Zeelandia geweest waar we een rondleiding hebben gedaan. Toch wel leuk en interessant om een keer gedaan te hebben als je in Suriname verblijft! Verder die dag naar Overbrigde geweest om van de zon te genieten.

Dan nu over naar één van de mooiste dingen die ik ooit heb gedaan!! Vorige week heb ik een paar vrije dagen opgenomen om een expeditie te maken over de Marowijne rivier langs de grens met Frans Guyana. Dinsdag zijn we eerste langs Moenga geweest welke het belangrijkste bauxietstadje van Suriname is waarna we onze reis hebben voortgezet over de bauxietweg richting Langatabiki. Na 4uur rijden waren we aangekomen en zijn we per korjaal over de Marowijne rivier zuidwaarts gevaren. De oevers van de rivier waren prachtig!! Aan weerskanten van de rivier is berglandschap waardoor je door een soort dal vaart!! Na plus minus 2,5uur varen kwamen we aan in kamp Wadaa. Hier hebben we overnacht in idyllische huisjes met uitzicht over de rivier en het berglandschap. In het dorpje bevond zich de gemeenschappelijke school waar alle kinderen uit de omliggende dorpen naartoe gaan. Dus de volgende ochtend zagen we allemaal kleine koppies in bootjes langsvarend met schooluniformpjes aan!

Na het ontbijt zijn we een stuk terug gevaren waar we hebben aangemeerd in Kriki Moffo. Dit is echt nog een inheems dorp waar Marons wonen. De mensen keken ons aan of we buitenaardse wezens waren en waren min of meer een attractie voor ze. Supergaaf om nog zon echt dorp te bezichtigen. Elton, onze gids, moest toestemming vragen aan het dorpshoofd of we door hun stuk jungle mochten trekken. We mochten alleen foto’s maken als we een ritueel aflegden maar uit respect en tijdsoverwegingen hebben we het niet gedaan en zijn we naar de jungle gegaan. Zulke mooie natuur heb ik werkelijk nog nooit gezien! Een lokale gids heeft ons door de jungle geleid en kapte zo nu en dan stukken voor ons weg om het begaanbaar te maken. Gifkikkers, Toekans, slangen, zwijnen en vogelspinnen gezien en heel veel mooie planten en bomen! Na 3uur lopen kwamen we aan bij een goudzoekerdorp (in dit gebied is goud ook nog een geoorloofd betaalmiddel) waar we hebben gezien hoe ze daar goud winnen! Heel apart! Nog een klein stukje verder lopen waren we aangekomen op de top van het Nassaugebergte waar we ons hangmattenkamp gereed gingen maken. Het was gelegen naast een kreek waar we lekker in konden zwemmen en baden. S’avonds had Elton weer overheerlijk gekookt en hadden we nog een klein kampvuurtje gemaakt waarna we vroeg gingen slapen.


De volgende ochtend weer de hele tocht terug gemaakt door de jungle en daarna richting de Apuma Sula gevaren. Doordat het de dagen ervoor veel had geregend was de stroming supersterk en dat gaf een heel mooi uitzicht!! Voorzichtig hebben we onze boot aangelegd op een riviereilandje en zijn we in de sula gaan zwemmen! Dit was zo mooi!!!:D echt geweldig!! Na een uur waterpret zijn we terug gevaren naar kamp Wadaa om daar te relaxen. S’avonds een gezellige avond gehad en weer in onse huisjes gaan slapen.

De laatste dag weer een hele mooie boottocht gemaakt richting het zuiden langs Marondorpen en verschillende sula’s! In Gakaba is onze tocht geëindigd en zijn we naar het “vliegveld” gelopen! Dit was een weggekapt stuk bos wat nu een lange strook grasveld is waar kleine vliegtuigjes kunnen landen en opstijgen. Hier zijn we in een 10 persoons vliegtuigje gestapt om in 3 kwartier terug te vliegen naar Paramaribo! Echt een mega-ervaring om in zon klein vliegtuigje over de jungle te vliegen waar je net zelf doorheen hebt gelopen! De trip was sowieso een supermooie ervaring!!!

Deze week wordt ook hier Koninginnedag gevierd en komen er Nederlandse bands waaronder de Hermes House Band! Dus mijn benieuwen hoe dat gaat worden! Verder wordt hier wel aan de dag van de arbeid gedaan dus ik kan donderdag lekker uitslapen;)!

Over 1,5 week ga ik met Esmee naar de Raleigh vallen en die week erna komt mijn moeder alweer op bezoek en ben ik ook jarig!! Voor eind mei heb ik samen met een huisgenootje van hier een ticket geboekt voor een week naar Curaçao dus ga daar ook nog een week van de Caribbean genieten!! Ik kon dit inplannen met mijn stage en ga dan gewoon een week langer door!

Dat zijn weer allemaal goede vooruitzichten!!:D:D Heel veel plezier met Koninginnedag allemaal en jullie horen snel weer van me!



  • 28 April 2008 - 06:52

    Bart J:

    Lekker Toekan!
    De Hermes Houseband is een week later bij ons met icgt dus doe ze de groeten..;)

  • 28 April 2008 - 10:30

    Maarten D:

    lekker Elton John!
    zeer goed verhaal.. :P
    ook erg mooie fotoos, het moeten prachtige ervaringen zijn!
    hou je taai!
    x

  • 28 April 2008 - 13:17

    Els&Jan:

    Jeff jongen, bij het lezen van je verslag hebben we maar 1 reactie WOW!!! Het ziet er allemaal weer prachtig uit en wat een avonturen. Daarnaast genieten we enorm van de mooie foto's. Dankzij jou hebben wij een prachtig beeld van het onbekende Suriname. Wat mij, Jan, betreft komt deze op mijn lijstje van landen die we een keer moeten bezoeken. En Jeff, hartstikke bedankt dat we een stukje mochten meevliegen middels de video. Het was wel een erg hobbelige start, maar eenmaal los van de grond en boven de bomen is het genieten geblazen. Voor de komende tijd staan weer voldoende activiteiten voor jouw op het programma. Ook je moeder kijkt enorm uit naar jullie samenzijn. Dan ook nog even een weekje Curaçao, kan je mooi de groeten doen in Punda en Otrabanda en niet vergeten de pontjesbrug. Ook naar de verslagen van die ervaringen kijken we uit. Dus Jeff blijf maar flink genieten dan doen wij dat zeker.
    Liefs, Els&Jan.

  • 28 April 2008 - 14:53

    Enzo:

    Tasty not?!

    Als je terugkomt mag je elke week sluit lounge met mij lopen!

    Ciao amigo!

  • 28 April 2008 - 16:36

    Hildegard:

    Mooi verhaal weer,Jeff, en prachtige foto's.Het blijft maar een groot avontuur, met nog wat leuke trips voor de boeg.Wat zal het wennen zijn voor je, eenmaal terug in NL!
    Gezellig,dat je moeder je op komt zoeken!!!(^)
    Trouwens prachtig colbert,meneer,:D!!!

    Fijne tijd nog en de groetjes.

    Hoe zal het met de meiden gaan,ben heel benieuwd;).

  • 28 April 2008 - 17:01

    Stefan B:

    Lekker Sneffie!
    Weer mooie verhalen en gebeurtenissen, echt super die safari! Al weer bijna koninginnedag, jou zal het weer stralen in Paramaribo. Hier wordt slecht weer voorspeld..:( Trouwens strakke coubert hoor! Veel plezier nog!
    (K)

  • 30 April 2008 - 18:13

    Geurts JW:

    Hoi Jeff,

    Wil je mij even contacten?
    Zou willen weten welke opleiding je doet?
    Ben opzoek naar jonge mensen die willen investeren in de toekomst!

    Ik zou graag even willen babbelen?
    Wij exporteren o.a. meerpalen en zijn gevestigd in Suriname.

    Gaan binnenkort op eigendomsgond beginnen

    Jan Willem Geurts 08954777

  • 01 Mei 2008 - 20:32

    Tim:

    Hey ouwe tijger!!

    Zo koniginnedag ook overleefd, heb je wel weer gemist op het schuine afdakje op het thorbecke. De tijd vliegt weer, dat is ook weer aan je story te zien.
    Binnenkort maar ff met Reneetje oefenen op de greens van Spaarnwoude, zodat dat jongetje nog een beetje een kans maakt als we hem meenemen voor ze kado :D

    Veel plezier vanuit het nuchtere Holland

    xje


  • 04 Mei 2008 - 09:15

    Roeli:

    Sjefke! Wat heerlijk om jou verhaal van de Marowijne trip te lezen! Stiekem heel anders dan dat van ons, die jungletocht hebben wij laten zitten hihi! Verder is het echt zo bijzonder om het mee te maken he?! Heb je dus niets verkeerds erover verteld. Genietze Jeff, van alles wat nog komen gaat. De tijd gaat nu als een malle........groetjes aan iedereen daar! x

  • 04 Mei 2008 - 09:17

    Roeli:

    Jeeeeeeeeee!!! je hebt foto's van het briljante verjaardagsfeest van Fani :-) Leuk! x

  • 04 Mei 2008 - 09:18

    Roeli:

    En wat een hip jasje trouwens! en nu hou ik op hoor ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Jeff

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1023
Totaal aantal bezoekers 17152

Voorgaande reizen:

19 Januari 2008 - 19 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: